Bijpraten over Corona: “We zijn verdrievoudigd. Ruim”
2020 Gaat de geschiedenis in als het Corona-jaar. En hopelijk blijft het bij dat ene jaar. De impact die het virus op onze levens heeft, is immens. Ook in de landbouwsector, waar het jaar begon met protesten vanwege de (toen nog ‘voorgenomen’) stikstofmaatregelen, nam Corona snel en kordaat de regie over.
Vanaf maart stond de wereld op haar kop. Velden met bloemen werden omgewoeld, om toch vooral geen toeristen te trekken. Oogst werd vernietigd, bij gebrek aan afnemers uit de horeca. Dieren werden geruimd, omdat het virus zich ook onder hen manifesteert. ‘Korte ketens’ waren plotseling een veelgehoord begrip in landelijke media. Om een beeld te geven van hoe de verschillende boeren en bedrijven met deze fase in hun bedrijf en leven zijn omgegaan, maken we een rondje langs een aantal eerder op het platform geportretteerde ondernemers, om te vragen: “Hoe hebben jullie de afgelopen periode overleefd?”
Boerschappen
“Wij hadden al rekening gehouden met groei,” begint Stijn Markusse van Boerschappen zijn verhaal. Het bedrijf van Stijn en zijn vrouw Stephanie levert voedselboxen vol verse en transparant geproduceerde maaltijden aan particulieren en horeca. “In 2019 hebben we veel voorbereidingen getroffen en ons bedrijf hiervoor klaargemaakt. Het originele idee was meer focus op business to business, we hadden ook twee grote nieuwe partners met mooie contracten klaarstaan, een cateraar en een eventorganisator. Maar toen kwam Corona en juist deze bedrijven werden hard getroffen. Dat staat dus nu allemaal op pauze.”
Wat wél enorm goed ging, was de particuliere interesse en groei. “We zijn direct aan de slag gegaan met een drive through-restaurant, waar mensen met hun auto konden komen dineren. Ook hebben we ‘Home Made Chefs’ geïntroduceerd, waarmee we in een hoger segment met door chefs gemaakte recepten goed scoorden.” Maar ook de bestaande boxen liepen veel beter dan verwacht. “We hadden ingezet op verdubbeling in 2020, maar we zijn nu al verdrievoudigd. Ruim.”
Mooie getallen met grote gevolgen. “We zaten opeens met 100 á 120 mensen. De klantenservice groeide van 1 naar 4 personen, alleen maar om mensen van dienst te kunnen zijn die klant wilde worden, bijvoorbeeld omdat ze de supermarkt niet meer in durfden,” vertelt Markusse. Dat opschalen lukte door gebruik te maken van horecapersoneel dat plotseling thuis was komen te zitten.
“We gaan met gestrekt been doorgroeien”
Voor de komende maanden verwacht Boerschappen geen grote pieken of dalen meer, tweede golf of niet: “Nee, de groei is erg duurzaam. Het zijn nieuwe klanten die klant zijn gebleven, ook toen het weer wat beter ging en er meer mocht. En heel veel nieuwe klanten verwacht ik ook niet, bij een eventuele tweede golf. Onze verdere groei gaat komen uit de ontwikkeling die de organisatie doormaakt. We gaan met gestrekt been doorgroeien. We nemen nieuwe software in gebruik, verbeteren ons logistieke netwerk en gaan nieuwbouwen, zodat we al onze ambities kunnen huisvesten.”