Groentegaard

Op het terrein van Leuker1818 pachten Loet en Ivo een hectare van de familie Venner. Op dit perceel hebben zij een tuinderij gerealiseerd. In hun eerste oogstjaar hebben ze hier met 80 verschillende soorten gewassen ruim 60 gezinnen uit de directe omgeving wekelijks van verse groente & kruiden voorzien. Dat alles met een grote aandacht voor biodiversiteit én efficiëntie. 

Definitie van een korte keten

“Er zat geen voorbedachte rade in,” begint Loet. Beiden zijn ze niet opgegroeid op een boerderij. Ivo studeerde bedrijfskunde in Wageningen, Loet studeerde bosbeheer. “We hadden beide de behoefte meer te leren over voedselproductie en het trok ons om een onderneming op te starten” In 2020 kregen zij de kans om een tuinderij in Schotland over te nemen. “Dit was de definitie van een korte keten,” legt Ivo uit. “Een gemeenschap van 80 mensen met de dichtstbijzijnde supermarkt op twee uur rijden. Dan moet je lokaal iets.” In Schotland hebben ze het vak kunnen leren, maar een lange termijn plan zagen ze er voor henzelf in Schotland niet in. “We dachten wel steeds, als het daar kan, kan het in Nederland ook.”

“Er zijn veel mensen met goede ambities en ideeën, maar zonder grond. We willen hier laten zien dat het mogelijk is om vanuit die positie iets op te starten op een positieve manier.” - Loet Paulussen

Een Leuker plekje

Na een tijd zoeken naar een eigen perceel kwam Loet tijdens haar afstuderen bij Mark Venner van Leuker1818 om plantdata te verzamelen. Loet: “Ik deelde onze ambitie om lokaal mensen te voeden, en hij zag wel een plekje voor zich op hun boerderij.” Twee jaar later is De Groentegaard vol in bedrijf. “De ambitie is om via groentepakketten en een boerderijwinkel voedsel te produceren voor 300 mensen uit de omgeving,” aldus Ivo. 

Beeld: ©Groentegaard

Relatie voor het seizoen

Een deel van het idee achter de tuinderij is dat ze gezond voedsel produceren dat niet schadelijk is voor de natuur. Daarnaast willen Loet en Ivo ook een verbinding tot stand brengen tussen boer/tuinder en consument. “Je gaat met ons abonnement een relatie met ons aan voor een heel seizoen. Mensen halen wekelijks het pakket op, kunnen zien wat er groeit en hoé het groeit, en worden uitgenodigd verder betrokken te raken.” Loet vult aan: “We hebben ook een afhaalpunt in Roermond, hier 10km vandaan. Dat werkt hartstikke goed, maar die consument ligt letterlijk verder weg Die relatie is heel anders.”

Risico en overvloed

Bij de opstart in het Limburgse Baexem twijfelde Loet en Ivo of er voldoende animo zou zijn voor hun concept. “Van tuinders met soortgelijke pakketten horen we vaak dat het lastig is om mensen te bereiken. Die kopen hun producten bijvoorbeeld al bij een biologische supermarkt. We zien dat een groot deel van de mensen hier echt komt voor het lokale aspect,” legt Ivo uit. Dat je voedsel produceert voor mensen die je kent, geeft hem energie. “Zeker als je ’s avonds nog een berichtje krijgt, ‘die pastinaak met salie uit de oven van jullie recept uit de nieuwsbrief was heerlijk!’” Loet ziet dat mensen behoefte hebben aan gezonde producten waarvan we weten waar het vandaan komt. “We doen het hier samen. Wat er wordt geoogst, krijg je mee in het pakket. Je deelt in het risico en in de overvloed.”

Beeld: ©Hoogtefotograaf

Demobedrijf

Met Groentegaard als demobedrijf willen Loet en Ivo zij-instromers aanspreken die niet per se een agrarische achtergrond hebben, maar wel iets willen betekenen in voedselproductie. Loet: “Er zijn veel mensen met goede ambities en ideeën, maar zonder grond. We willen hier laten zien dat het mogelijk is om vanuit die positie iets op te starten op een positieve manier.”